Als eerste aanbieder van op maat gemaakte IP-telefonie-oplossingen voor zorgorganisaties, heeft Voice Solutions met de DECT telefonie oplossingen van Snom de certificering voor ontruimings- en brandalarmsystemen volgens NEN2575-4 verkregen.
NEN2575-4
In Nederland gelden strenge maatstaven voor stille brand- en ontruimingsinstallies , vastgelegd in de norm NEN2575-4. Het geluid van alarmtonen volstaat onder normale omstandigheden om aan te geven dat evacuatie noodzakelijk is. In verpleeg- en bejaardentehuizen is een stil alarm voorgeschreven om onnodige paniek te voorkomen.
In veel gevallen kiezen installateurs voor een pagingsysteem dat los staat van de telecommunicatie-infrastructuur. Dit is relatief eenvoudig te installeren, maar brengt ook extra kosten voor de klant met zich mee. Bovendien is een deel van het verplegend personeel daardoor gedwongen om verschillende (extra) apparaten bij zich te dragen. Deze situatie beantwoordt niet aan de verwachting van Voice Solutions, de Nederlandse specialist voor op maat gemaakte IP telefonie-oplossingen. Zij zochten daarom naar een oplossing die het mogelijk zou maken om draadloze IP DECT handsets, die het verplegend personeel toch al draagt, te gebruiken als ontvanger voor het ontruimingssysteem conform NEN2575-4. Gekozen is voor DECT, omdat dit veel stabieler en ook veiliger is dan bijvoorbeeld smartphones.
NEN2575-4 norm en DECT terminals
Van de door de norm NEN2575-4 vereiste criteria zijn de volgende punten van belang:
- Brandmeldingen moeten uiterlijk binnen 20 seconden worden ontvangen.
- Een brandalarm moet de hoogste prioriteit hebben van alle activiteiten. Bij gebruik van een handapparaat dat ook wordt gebruikt om te telefoneren, moet het alarm tijdens een actief gesprek worden ontvangen, zonder dat het gesprek wordt onderbroken.
- Elke systeemstoring moet binnen 100 seconden zijn gemeld. De totale beschikbaarheid van het systeem moet minimaal 99,7% per jaar zijn.
- De (nood)stroomvoorziening moet voldoen aan de eisen van de norm EN54 (= gecertificeerde stroomvoorziening) en gebruik maken van een batterij gevoede back-up die ten minste 12 uur meegaat, waarvan 30 minuten in vol alarm.
- Het maximale volume van de beltoon voor het alarm moet verschillen van dat van andere functies van de telefoon.
- Alle onderdelen binnen het netwerk die voor het ontruimingssysteem worden gebruikt, moeten worden gecontroleerd op storingen.
- Toestellen die in het ontruimingssysteem worden gebruikt, moeten worden opgeladen met een multi-oplader die is beveiligd tegen storingen.
Daarnaast moeten de telefoons meldingen van het verpleegoproepsysteem kunnen ontvangen. Het beeldscherm moet een volledige weergave tonen, voorzien zijn van toetsen om een oproep aan te nemen en te weigeren, evenals een terugbeloptie en een duidelijk te herkennen alarmknop hebben.
Voice Solutions heeft tijdens uitgebreide test vastgested dat zowel de handsets als basisstations van Snom deze functies ondersteunen. De koppeling met de alarmserver van het Zwitserse ATT AG is door middel van API’s gerealiseerd. Voor de monitoring van de multi-lader heeft Voice Solutions een oplossing ontworpen en geproduceerd.
Certificering
Na het interne testen en de installatie heeft Voice Solutions het certificeringsproces opgestart. Een daartoe bevoegd extern bedrijf heeft de totaaloplossing op de uitvoerig getoetst aan alle eisen. En het door Voice Solutions opgezette systeem met Snom DECT en de ATT-AMX server heeft alle tests met glans doorstaan. Hiermee is Voice Solutions de eerste aanbieder die het gebruik van de IP DECT telefoons van Snom in een ontruimingssysteem kan certificeren in overeenstemming met de Nederlandse wetgeving.
De eerste toepassingen
De gecertificeerde oplossing is met succes geïnstalleerd bij Valuas Zorggroep. Het biedt kleinschalige zorg- en leefomgevingen aan op diverse locaties in Nederland. Zo waarborgt het de waardigheid van elke individuele bewoner. Voice Solutions verzorgde voor de locatie in Zeist de gehele infrastructuur, van glasvezel tot Wifi en van alarmen en zorgoproepsystemen tot TV. Valuas Zorggroep is zeer tevreden over de installatie en is van plan het hele systeem in het komende jaar op nog eens vier nieuwe locaties te gebruiken.
Stephan Fuchs, Channel Director Benelux & Nordics, licht toe: “Het is echt fantastisch om te zien welk niveau van integratie Voice Solutions en ATT AG.. hebben bereikt met ons M900 multicell-systeem en onze Snom M90 DECT IP telefoons. Tot 12 seconden besparen op de wettelijk voorgeschreven maximumtijd om een alarmmelding te ontvangen is aanzienlijk en kan levensreddend zijn!”